การใช้เทคนิคการนำเสนอผลการอ่านเพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนในรายวิชาหลักพระพุทธศาสนา วิทยาลัยศาสนศาสตร์เฉลิมพระเกียรติกาฬสินธุ์มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย
The Application of Reading and Presentation Technique for the Development of Students’ Learning Achievement Kalasin Buddhist Academic College Mahamakut Buddhist University
Abstract
บทคัดย่อ
การวิจัยนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ศึกษาพฤติกรรมการเรียนรู้ และ ศึกษาความพึงพอใจในการใช้เทคนิคการนำเสนอผลการอ่าน กลุ่มเป้าหมาย คือ นักศึกษาชั้นปีที่ 4 สาขาวิชา การสอนภาษาไทย จำนวน 24 คน ใช้รูปแบบการทดลองเบื้องต้น คือ กลุ่มเดียวทดสอบหลังเรียน รวม 4 ครั้งๆ ละ 3 ชั่วโมง เครื่องมือวิจัย คือ แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบวัดความพึงพอใจ แบบประเมินพฤติกรรม การเรียนรู้ของตนเอง และแบบบันทึกการสังเกตพฤติกรรมการเรียนของนักศึกษา วิเคราะห์ข้อมูลด้วยความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และวิเคราะห์เชิงเนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า นักศึกษามีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนในระดับปานกลาง มีความพึงพอใจในระดับ มาก และมีพฤติกรรมในการเรียนรู้ในระดับมาก โดยพฤติกรรมการเรียนของนักเรียนในด้านความตั้งใจเรียน การเข้าเรียน การซักถาม และการเห็นประโยชน์ของรายวิชาที่เรียน มีความพึงพอใจทางบวกกับผู้สอนในด้าน วิธีการสอน การรับฟังความคิดเห็น ความตั้งใจสอน คุณภาพการเรียนการสอน และส่งเสริมให้ผู้เรียนศึกษา ค้นคว้าด้วย
คำสำคัญ : ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน เทคนิคการนำเสนอผลการอ่าน พุทธศาสนา
Abstract
The objectives of this classroom research were to compare the learning achievement, to study learning behaviors, and learning satisfaction with the application of reading and presentation technique. The target group was 24 students of the 4th year in Teaching Buddhism Field. The research was pre-experimental research as One Shot Case Design, conducted 3 hours for 4 times. The research instruments were Learning Achievement Test, Learning Satisfaction Form, and Self Learning Behaviors Evaluation Form. The data were analyzed by means of frequency, mean, standard deviation, Pearson product-moment correlation and content analysis. The results of research were found that students’ learning achievement were at the moderate level, their learning satisfaction at the high level as well as their learning behaviors especially students’ learning behaviors in terms of learning attention, attending the class, questioning, and appreciation of the subject having positive relations with satisfaction with lecturer in terms of teaching technique, listening to the students’ voices, attention in teaching, quality of teaching, and supporting self-learning.
Keywords : Learning achievement, Reading and presentation technique, Buddhism
ลิขสิทธิ์เป็นของมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย