วิเคราะห์หลักการเรียนการสอนตามนัยพระพุทธศาสนา

Analytical Study of The Principles of Teaching according to The Buddhist Concept

  • มนัสวี ศรีนนท์ สถาบันนวัตกรรมการเรียนรู้ มหาวิทยาลัยมหิดล

Abstract

บทความเรื่องนี้สรุปได้ว่า 1. ความหมายของการศึกษา พบว่าหลักคำสอนในพุทธศาสนากับการจัดการเรียนการสอนมีเนื้อหาที่สอดคล้องกันได้ 2. การศึกษาสมัยพุทธกาลและหลังสมัยพุทธกาล พบว่าการจัดการเรียนการสอนในปัจจุบันมีสอดคล้องกับการจัดการเรียนในสมัยพุทธกาลและหลังสมัยพุทธกาล 3. การบูรณาการการศึกษาตามนัยพุทธศาสนา พบว่าระบบคำสอนในพุทธศาสนาสามารถบูรณาการเข้ากับการจัดการศึกษาในสมัยปัจจุบันได้ 4. จุดมุ่งหมาย วิธีการ เนื้อหา และผู้เรียนในกระบวนการเรียนการสอน พบว่าเรื่องจุดมุ่งหมาย วิธีการ เนื้อหา และผู้เรียนในปัจจุบัน สามารถใช้หลักคำสอนในพระพุทธศาสนาเป็นหลักการในการบริหารจัดการการศึกษาได้


ABSTRACT


This article concludes that 1. The meaning of education was found that the principles of teaching in Buddhist concept with the data of learning have the same meaning, 2. The Buddha era study and after Buddha era was found that the time table in present time consistent with the Buddha era study and after Buddha era, 3. The integrated education according to the Buddhist concept was found that the system of Buddha teaching in Buddhism can be integrated with integrated learning in present time, 4. The purpose, the method, the text and the learner in process was found that the topic of purpose, method, text and the present learner can be used the Buddha teaching in Buddhism to be the principles of educational administration.

Published
2017-06-30
How to Cite
ศรีนนท์, มนัสวี. วิเคราะห์หลักการเรียนการสอนตามนัยพระพุทธศาสนา. วารสาร ศึกษาศาสตร์ มมร, [S.l.], v. 5, n. 1, p. 122-132, june 2017. ISSN 2408-199X. Available at: <http://ojs.mbu.ac.th/index.php/edj/article/view/140>. Date accessed: 25 nov. 2024.