พระพุทธศาสนาเถรวาทกับสุนทรียศาสตร์
Abstract
The objective of this article is to study the doctrines of Buddhism on aesthetics. The result found that the Buddhist aesthetics is classified into two kinds – one is that adheres to the world and the other kind is transcendent aesthetics or Dhamma aesthetics. The secular Buddhist aesthetics means the teachings of arts and beauty which can be seen and understood by the world and this kind of aesthetics still clings to defilements in human’s mind. The transcendent Buddhist aesthetics means the doctrines of beauty resulting from seeing the nature of truth as they are. The man with Dhamma in mind conducts his behavior peacefully and truly. The other people respect him as Dhamma man or holy person with a beautiful mind. The one who sees the nature of truth can know and realize the transcendent Buddhist aesthetics as the same. Apart from conducting good behavior, he also spreads the stream of Dhamma beauty surrounding the people around him
Keywords: Theravada Buddhism, Aesthetics
1. ผลงานที่ส่งตีพิมพ์จะต้องไม่เคยเผยแพร่ในสิ่งตีพิมพ์อื่นใดมาก่อนและต้องไม่อยู่ในระหว่างการพิจารณาของวารสารอื่น การละเมิดลิขสิทธิ์ถือเป็นความรับผิดชอบของผู้ส่งบทความโดยตรง
2. ต้นฉบับที่ส่งตีพิมพ์ต้องเป็นภาษาไทยหรือภาษาอังกฤษเท่านั้น
3. ต้นฉบับต้องผ่านการกลั่นกรองโดยผู้ทรงคุณวุฒิและได้รับความเห็นชอบจากกองบรรณาธิการ
4. ในกรณีที่เป็นบทความแปล ต้องได้รับอนุญาตจากเจ้าของลิขสิทธิ์ โดยการขออนุญาตให้เป็นไปตามหลักจริยธรรมสากล
5. ข้อความ เนื้อหา รูปภาพ และตาราง ที่ตีพิมพ์ในวารสาร เป็นความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความแต่เพียงผู้เดียว มิใช่ความคิดเห็นและความรับผิดชอบของกองบรรณาธิการวารสาร กองจัดการ และมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตอีสาน
6. ผลงานที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสาร