กลยุทธ์ทางการตลาดกับการบริหารวัด

  • สุทธิชัย ปัญญโรจน์

Abstract

การบริหารจัดการวัดในปัจจุบันเปลี่ยนแปลงไปมากเพราะบริบทของชีวิตคนไทยเปลี่ยนไป วัดจึงต้องพยายามทุกวิถีทางเพื่อความคงอยู่ของวิถีพุทธ ขณะที่ภาคธุรกิจได้นำเอาส่วนผสมทางการตลาด 4 อย่าง คือ Product, Price, Place และ Promotion มาใช้เป็นกลยุทธ์สู่ความเร็จที่เรียกว่า 4Ps วัดหลายแห่ง ได้แก่ วัดพระศรีรัตนศาสดาราม วัดธรรมกาย และวัดร่องขุ่น เป็นต้น จึงได้นำเอากลยุทธ์ทางการตลาดที่เรียกว่า 4Ps มาปรับใช้จนประสบความสำเร็จ ส่งผลให้มีประชาชนเข้ามาปฏิบัติธรรมหรือมีนักท่องเที่ยวชาวไทยและชาวต่างชาติเข้าไปเที่ยวชมวัดเป็นจำนวนมาก


  The temple management at the time was found not to be the same in the past because of the change of Thai lifestyle. Therefore, any temple had struggled to survive. Whereas the 4Ps strategy, the marketing mix of Product, Price, Place and Promotion, was taken by businesses to succeed, such temples as the Temple of the Emerald Buddha, Wat Phra Dhammakaya, and Wat Rong Khun, etc., were found successful due to implementation of that strategy. As a result, there were many people, including Thai and foreign visitors, entering those temples for various activities.  

Published
2020-06-30
How to Cite
ปัญญโรจน์, สุทธิชัย. กลยุทธ์ทางการตลาดกับการบริหารวัด. วารสารศรีล้านช้างปริทรรศน์, [S.l.], v. 1, n. 1, p. 71, june 2020. ISSN 2350-9406. Available at: <http://ojs.mbu.ac.th/index.php/jslc/article/view/1273>. Date accessed: 05 may 2024.