Social Reflection in Bhaiṣajyavastu of The Scripture of Mūlasarvāstivāda

  • Pattama Sawangsri
  • Seksan Sawangsri

Abstract

Mūlasarvāstivādavinayavastu- Bhaiṣajyavastu Scripture is regarded as a scripture that compiles a history of Buddhism which happened after the 8th century of Buddhism. However, the scripture does not indicate obviously where it happened or who the author was. Therefore, most of the prose in the scripture was written in Classical Sansakrit language, while poems and incantations were mostly written in Hybrid Sansakrit language. The important content of the scripture referred to medicine that the monks were allowed to use. Although the Mūlasarvāstivādavinayavastu - Bhaiṣajyavastu Scripture is mostly about the history of Buddhism, there appeared stories in the scripture included important information
about that century which was a great source of information to study and retrieve the history of that century. The stories found in the Mūlasarvāstivādavinayavastu - Bhaiṣajyavastu Scripture reflected on the ways of living in the time of the Buddha, or after the time of Buddha, which was governed by following a monarchy system which consisted of Absolute Monarchy and Limited monarchy. What is more is that it appears that an Oligarchy system was used in that century also. Furthermore, the social system has shown that there was a caste system, a slavery system, and women were more acceptable according to their social status.

References

พระศรีปริยัติโมลี (สมชัย กุสลจิตฺโต) และคณะ. (2544). สตรีในพุทธศาสนา. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์สุขภาพใจ.
พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2553). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์ (ชำระ-เพิ่มเติมช่วง ที่ 1). พิมพ์ครั้งที่ 15. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์สหธรรมิก.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. (2538). สฺยามรฏฺฐสฺส เตปิฏกํ เล่มที่ 13. พิมพ์ครั้งที่ 4. กรุงเทพฯ. มหามกุฏราชวิทยาลัยในพระบรมราชูปถัมภ์.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2546). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2542. กรุงเทพฯ: นามมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
ราชบัณฑิตยสถาน. (2556). พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. กรุงเทพฯ: นามมีบุ๊คส์พับลิเคชั่นส์.
วิทยา ศักยากินันท์. (2549). ศาสนาฮินดู กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
สุขุม นวลสกุล และบรรพต วีระสัย. (2521). ทฤษฎีการเมืองสมัยโบราณและสมัยกลาง และแนวคิดเชิงทฤษฎีการเมืองในพุทธศาสนา. พิมพ์ครั้งที่ 5. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
Bagchi, S., ed. (1967). Mūlasarvātivādavinayavastu. Darbhanga: The Mithila Institute.
Chattopadhyay, Jayanti. (1973). Bodhisattva Avadānakalpalatā: A Critical Study. Culcutta: Atisha Memorial Publishing Society.
Fick, Richard. (1920). The Social Organisation in North-East India in Buddha’s Time, Trans. Shishirkumar Maitra.Calcutta: University of Calcutta.
Michael, Curtis. (1961). The Great Political Theories: From Plato and Aristotle to Locke and Montesquieu New York: Avon Book Division.
Nariman, G. K. (1923). Literary History of Sanskrit Buddhism. 2nd ed. Bombay: Indian Book Depot.
Ramanohur, M., and K. Ramanohur. (1982). Hinduism for All. Delhi: Tandon Publications.
Williams, Sir. Monier. (1997). Sanskrit-English Dictionary. Reprinted ed. Oxford: Clarendon.
Published
2020-06-30
How to Cite
SAWANGSRI, Pattama; SAWANGSRI, Seksan. Social Reflection in Bhaiṣajyavastu of The Scripture of Mūlasarvāstivāda. วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, [S.l.], v. 10, n. 1, p. 91-99, june 2020. ISSN 1686-8897. Available at: <http://ojs.mbu.ac.th/index.php/johu/article/view/1502>. Date accessed: 04 july 2024.