Buddhadhamma with the Development of Thai Society in the 21st Century
Abstract
Academic article on “Buddhadhamma and the development of Thai society in the 21st century”, from the study of Buddhist teaching, Thai literature synthesis and research, aims to study Whether Buddhism is related to the development of Thai society or not and how. The study found that Buddhism is directly involved in the development of Thai society in the 21st century. According to the way of life of the Thai people in the 21st century has changed faster and more complicated than the past. Amid capitalism and economic competition Resulting in people in society having material values Focusing on self – interest Taking advantage of Lack of serious and continuous moral and ethical development. Resulting in an imbalance in both the mind and the object. It is accepted that the creation of people starts with the development of the mind.
The study found that Buddhist doctrine is directly involved in the development of Thai society in the 21st century. Starting from before enlightenment was the Buddha Relationship between Buddhism and Thai society Compassion. The application of Buddhist principles in the development of Thai society as a basic foundation. The development is divided into 2 areas: (1) mental development means the development of people to have good mental quality, virtue, compassion, faith, endurance, concentration, persistence, mindfulness, generosity (2) The development of intelligence means knowing and understanding things as they really are. Be aware of the state of the world and life. The mind is free, do not fall under the power of lust, preconceptions and ignorance. The development of intelligence to know the causes of decay and how to create causes of prosperity in society.
References
เติมศักดิ์ คทวณิช ผศ. (2546). จิตวิทยาทั่วไป. กรุงเทพฯ : บริษัทซีเอ็ดยูเคชั่นจำกัด (มหาชน).
ประมวลธรรม (2546). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ฉบับประมวลธรรม พิมพ์ครั้งที่ 12.
พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ (2541.) มาติกาโชติกะธัมมสังคณีสรูปัตถนิสสยะ, อภิธรรมโชตะวิทยาลัยมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย พิมพ์ครั้งที่ 6 โรงพิมพ์ ทิพยวิสุทธ์การพิมพ์.
พระธรรมปิฎก (ป.อ. ปยุตฺโต).( 2543). การพัฒนาที่ยั่งยืน, พิมพ์ครั้งที่ 7 กรุงเทพ ฯ : สำนักพิมพ์มูลนิธิโกมล คีมทอง
พระมหาภิรัฐกรณ์ อํสุมาลี, พระมหาโยธิน โยธิโก, ประจิตร มหาหิง, รัชนี จรุงศิรวัฒน์, อดุลย์ หลานวงค์, การคบกันด้วยธาตุของคนในมิติพระพุทธศาสนา, วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์: ปีที่ 7 ฉบับที่ 5 (2020): พฤษภาคม 2563.
พิทย์ธิดา พิทยสกุล,รัชนี จรุงศิรวัฒน์,ละเอียด จงกลนี, (2563). พุทธธรรมกับการพัฒนาจิตอาสานักเรียนในศตวรรษที่ 21,วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์: ปีที่ 7 ฉบับที่ 7 (2020) : กรกฎาคม.
วศิน อินทสระ.(2541). พุทธจริยศาสตร์, กรุงเพทฯ : โรงพิมพ์ทองกวาว.
สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรส. (2538). ธรรมวิภาค หลักสูตรธรรมนักธรรมและศึกษาชั้นตรี, กรุงเทพ ฯ : โรงพิมพ์มหามกุราชวิทยาลัย.
สมเด็จพระญาณสัววร สมเด็จสังราช สกลมหาสังฆปรินายก. (2557). สัมมาทิฏฐิ, พระนิพนธ์, นครปฐม : โรงพิมพ์สาละการพิมพ์.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2559). พุทธธรรมฉบับขยายความ, กรุงเทพฯ : บริษัท สำนักพิมพ์เพ็ทแอนด์โฮม จำกัด.
สุชีพ ปุญญานุภาพ. (2555). พระไตรปิฎกฉบับประชาชน, ตอนว่าด้วยพระสูตร กรมการศาสนา กระทรวงวัฒนธรรม กรุงเทพฯ : มกุฎราชวิทยาลัยศาลายา จ.นครปฐม.
สุวิทย์ เมษินทรีย์ รัฐมนตรีว่าการกระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรมได้กล่าวถึงคนไทย
อมรรัตน์ เตชะนอก, รัชนี จรุงศิรวัฒน์, พระฮอนด้า วาทสทฺโท, (2563. การจัดการศึกษาในศตวรรษที่ 21, วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์ : ปีที่ 7 ฉบับที่ 9 (2020): กันยายน.