Buddhist Oriented Schools Model in Establishment for Education

  • Phakru Bodhikhetworakun
  • Aphidej Supha

Abstract

The purpose of this article was to study. Buddhist Oriented Schools model in establishment for education. both the point of meaning and theory. The importance and concepts and principles of the Buddhist Oriented Schools. This will be useful in the application of teaching and learning management to learners. The Buddhist Oriented school has applied or applied the principles of Buddhism in administration to develop learners. There are 3 educational systems: trisikkha or morality, concentration and wisdom. by focusing on covering all aspects of life. The aspects of the Buddhist Oriented school model in operation are characterized by 5 aspects: Physical/Environmental, Basic activities of life, Teaching, Atmosphere and interaction and management.

References

กระทรวงศึกษาธิการ. (2544). หลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์.
กรมวิชาการ. (2544). หลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน พุทธศักราช 2544. กรุงเทพมหานคร: องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์ (ร.ส.พ.).
จักรพรรดิ วะทา. (2555). บทบาทการมีส่วนร่วมของผู้ปกครอง ชุมชน ต่อการจัดการศึกษาของ ประเทศไทยในอนาคต. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์การศาสนา.
จตุพันธ์ วรรณภักตร์. (2539). การศึกษาและการพัฒนาชุมชน. กรุงเทพมหานคร : วิญญูชน.
ชัยยุทธ โยธามาตย์. (2539). การบริหารโรงเรียนมัธยมศึกษา. กรุงเทพมหานคร : วิญญูชน.
ชินรัตน์ สมสืบ. (2540). หลักและระบบการบริหารการศึกษา. กรุงเทพมหานคร : อมรินทร์การพิมพ์.
ทัศนีย์ ศุภเมธี. (2545). หลักสูตรและแบบเรียนการประถมศึกษา. ม.ท.ป., ม.ป.ป.
ธีรวุฒิ ประทุมนพรัตน์. (2548). การวิจัยเพื่อการพัฒนาการเรียนรู้ตามหลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐาน. กรุงเทพฯ :คุรุสภาลาดพร้าว.
ไพรัช เตชะรินทร์. (2539). หลักและระบบการบริหารการศึกษา. กรุงเทพมหานคร : อมรินทร์การพิมพ์.
มหาวิทยาลัยมหาสารคาม. (2540). หลักการบริหารการศึกษา. มหาสารคาม : อภิชาตการพิมพ์.
ราชกิจจนุเบกษา. (2542). พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542. เล่มที่ 72 ก.
รุ่ง แก้วแดง. (2544). การประกันคุณภาพการศึกษาทุกคนทำได้ไม่ยาก. กรุงเทพฯ : วัฒนาพานิช.
สภาการศึกษาแห่งชาติ. (2554). มุมมองการปฏิรูปการศึกษา. กรุงเทพฯ : คุรุสภาลาดพร้าว.
สำนักงานปฏิรูปการศึกษา. (2545). ปฏิรูปการศึกษาตามพระราชบัญญัติการศึกษา แห่งชาติ พ.ศ. 2542.กรุงเทพมหานคร : สำนักงานปฏิรูปการศึกษา.
Published
2021-06-30
How to Cite
BODHIKHETWORAKUN, Phakru; SUPHA, Aphidej. Buddhist Oriented Schools Model in Establishment for Education. วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, [S.l.], v. 13, n. 1, p. 53-66, june 2021. ISSN 1686-8897. Available at: <http://ojs.mbu.ac.th/index.php/johu/article/view/1615>. Date accessed: 24 nov. 2024.