The Development of English Communication Skills in the 21st Century with the Common European Framework of Reference for Languages: CEFR

  • Anchanida Wankong

Abstract

This article aims; 1) to develop the communication skills in English in the 21st century with the Common European Framework of Reference for Languages: CEFR. 2) to learn how to improve communication skills in English in the 21st century with the Common European Framework of Reference for Languages: CEFR, and 3) to understand the Common European Framework of Reference for Languages: CEFR. The 21stcentury is the period of social and learning change. Therefore, the English instructional model according to the Common European Framework of Reference for Languages: CEFR will improve the proficiency of English for communication and support teachers to arrange teaching English process effectively.

References

เจนจิรา ชัยปาน ทรายขวัญ พรมแก้ว และ สิทธิศรีนาค.(2556).ปัจจัยที่ส่งผลต่อความวิตกกังวลในการพูดภาษาอังกฤษของนักศึกษาหลักสูตร สาขาวิชาภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารสากล ชั้นปีที่ 4. ภาคนิพนธ์ศิลปศาสตรบัณฑิต. คณะศิลปศาสตร์: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลศรีวิชัย.
มิตรา อังวัฒนกุล.(2540).วิธีสอนภาษาอังกฤษ. กรุงเทพมหานคร : สํานักพิมพจุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย
เมธิรา ผาตินุวัติ.(2562). ทักษะแห่งศตวรรษที่ 21 และแนวทางการบูรณาการทักษะแห่งศตวรรษที่ 21 ในวิชาภาษาอังกฤษสำหรับการบิน. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์นายเรืออากาศ, 7, 34-42. สืบค้น 7 กุมภาพันธ์ 2563, จาก https://so04.tcithaijo.org/index.php/KANNICHA/article/view/218391/154991
สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน กระทรวงศึกษาธิการ. (2557). แนวปฏิบัติตามประกาศกระทรวงศึกษาธิการ เรื่อง นโยบายการปฏิรูปการเรียนการสอนภาษาอังกฤษ. กรุงเทพฯ: บริษัท จามจุรีโปรดักส์ จำกัด.
เสาวลักษณ์ รัตนวิชช์.(2550).การสังเคราะห์ผลงานวิจัยของนิสิตระดับบัณฑิตศึกษาของมหาวิทยาลัยในประเทศไทย เกี่ยวกับการจัดการเรียนการสอนภาษาไทยและภาษาอังกฤษแบบมุ่งประสบการณ์ภาษา. ภาควิชาหลักสูตรและการสอน มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ:กรุงเทพฯ.
อวยชัย ผกามาศ.(2542).วาทการ. พิมพ์ครั้งที่ 3: สถาบันราชภัฏภูเก็ต.
อริสรา จรญธรรม ู.(2559).มาตรวัดเจตคติ. [ระบบออนไลน์]. แหล่งที่มา: www.sci.rmutp.ac.th/web2556/km/wp-content/uploads/2016/01/KM-59-178มาตร วัดเจตคติ.pdf. สืบค้น 12 ตุลาคม 2563
Brewer, E. W., & Burgess, D. N. (2005). “Professor’s role in motivating students to attend class”. Journal of Industrial Teacher Education, 42(3), 24.
British Council. วิธีที่ช่วยพัฒนาทักษะการพูดภาษาอังกฤษให้มีสําเนียงคล้ายเจ้าของภาษามากที่สุด.[ออนไลน์]. แหล่งข้อมูล :https://www.britishcouncil.or.th/english/tips/how-to-improveyour-english-pronunciation-to-talk-like-a-native [28 กันยายน 2561].
EF. Education First, http.//www.ef.co.th/2020
Published
2020-12-31
How to Cite
WANKONG, Anchanida. The Development of English Communication Skills in the 21st Century with the Common European Framework of Reference for Languages: CEFR. วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, [S.l.], v. 12, n. 2, p. 25-34, dec. 2020. ISSN 1686-8897. Available at: <http://ojs.mbu.ac.th/index.php/johu/article/view/1567>. Date accessed: 04 july 2024.