A study of grammatical awareness of the first year students majoring in English, Special Program, Faculty of Liberal Arts and Science, Kasestsart University, Kamphaeng Saen Campus

  • Udomkrit Srinon

Abstract

This classroom study aimed to focus on the basic grammatical awareness of the first year students majoring in English in the special program. The research methodology was concerned with the structured survey which involved the grammatical awareness of the students concerned throughout the first semester, 2013 It also aimed to develop and adjust the teaching material set to be more effective and up to dated. The study was based on the survey on the grammatical topics which were outlined in the course which consisted of 5 chapters; Chapter 1 Principle elements of the sentences; Chapter 2 Noun and articles; Chapter 3 Verbs and verbals; Chapter 4 Pronouns, substitution and ellipsis and Chapter 5 Adjectives and adverbs. Findings of the study indicated that the students in all groups rated the grammatical units and sub-topics in different degrees. The mean score of the rating in overall picture is 2.28 which is at the moderate level (SD = 0.61). The students
rated Chapter 1, 2 and 3 with toe moderate mean of 2.37, 2.34 and 2.33 (SD = 0.60 in three chapters). However, for the mean scores in Chapter 4 and 5, they are 2.17 and 2.17 (SD = 0.66 and 0.61) respectively. It is recommended that there should be the order of grammatical topics from the most easiest to the most difficult. There might be new topics at the end of the order in order to make students learn the structures systematically and lead them to the preparation for next courses related.

References

กนกรัตน์ มหากนก (2548) การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่องไวยากรณ์ภาษาอังกฤษตามแนวการสอนสาระภาษาต่างประเทศ สำหรับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนมัธยมวัดมกุฎกษัตริย์ สาระนิพนธ์หลักสูตรศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีการศึกษา มหาวิทยาลัยศิลปากร
ดวงกมล ฐิติเวส (2554) ผลการใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือตามแนวการสอนภาษาเพื่อการสื่อสารในการสอนกฎไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ ของนักศึกษาครูในมหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสันทา. รายงานวิจัยได้รับทุนอุดหนุนจากมหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา ปีงบประมาณ 2554
ทวีชัย มงคลเคหา (2554) การพัฒนาการเรียนการสอนไวยากรณ์ภาษาอังกฤษโดยใช้กิจกรรมการทำแผนผังความคิด (Mind Mapping) ตามแนวการสอนภาษาเพื่อการสื่อสาร วารสารวิชาการ มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
นิภาวรรณ พุทธสงกรานต์ (2558) ข้อบกพร่องในการเขียนภาษาอังกฤษของนักศึกษามหาวิทยาลัยศรีปทุม. วารสารศรีประทุมปริทัศน์ (ไม่ปรากฏปี)
พระจักรพงษ์ ทะระมา (2549) การบูรณาการการสอนไวยากรณ์ในการเขียนแบบเน้นกระบวนการเพื่อส่งเสริมความสามารถในการเขียนภาษาอังกฤษและความรู้ไวยากรณ์ของนักเรียนในระดับก้าวหน้า. ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (การสอนภาษาอังกฤษ) มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
สาริณี สุวรรณพันธ์ (2553) การใช้กิจกรรมเพลงส่งเสริมการออกเสียง ความรู้ทางด้านคำศัพท์และไวยากรณ์ ภาษาอังกฤษของนักเรียนประถมศึกษาปีที่ 5 ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (การสอนภาษาอังกฤษ) มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
เสาวลักษณ์ พิศนุย (2546) การพัฒนากิจกรรมประกอบการสอนไวยากรณ์ภาษาอังกฤษ โดยใช้วิธีการเรียนรู้แบบร่วมมือกัน สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนพิศาลปุณณวิทยา วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยศิลปากร
Bardovi-Harlig, K. (2000). Tense and aspect in second language acquisition: Form, meaning and use. Malden, MA: Blackwell.
Bardovi-Harlig, K. and DORNYEI, Z. (1998). Do Language Learners RecognizePragmatic Violations? Pragmatic Versus Grammatical Awareness in Instructed L2 Learning. TESOL QUARTERLY Vol.32, No.2, Summer 1998
Ellis, R. (1991). Grammaticality judgments and second language acquisition. Studies in Second Language Acquisition, 13, 161-186.
Ellis, R. (2006a). Current issues in the teaching of grammar: An SLA perspective.TESOL Quarterly, 40(1), 83-108.
Ellis, R. (2008). Investigating grammatical difficulty in second language learning: Implications for second language acquisition research and language testing. International Journal of Applied Linguistics, 18(1), 4-22.
Ellis, R. (2009b). The study of second language acquisition (2nd ed.). Oxford, England: Oxford University Press.
Givon, T. (1995). Functionalism and grammar. Amsterdam: John Benjamins.
Green, P., & Hecht, K. (1992). Implicit grammar: An empirical study. Applied Linguistics, 13(2), 168-184.
Harley, Trevor. (2008) The Psychology of Language: From data to theory (3rd. ed.) Hove: Psychology Press. The Journal of Humanities Vol. 10 No.2 July – December 2018 61
Hinkel, E. (2004). Tense, aspect and the passive voice in L1 and L2 academic texts.Language Teaching Research, 8(1), 5-29.
Inthanon Inthakanok (2007). The development of call communicative grammar exercises on adjective for Matthayomsuksa five students of Suantaeng Withaya School, Suphan Buri.
Krashen, S. (1982). Principles and practice in second language acquisition. London, England: Pergamon.
Krashen, S. (1985). The input hypothesis: Issues and implications. London, England: Longman.
Kun Hou & Sanooch Segkhoonthod Na-Thalang (2013). The Role of Grammar Awareness in Learning English Wh-Movement by Chinese L2 Learners English Language and Literature Studies; Vol.3, No.3.
Larsen-Freeman, D. (2003a). The grammar of choice3 In E. Hinkel & S.Fotos (Eds.), New perspectives on grammar teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Leow, R. (1997a). Attention, awareness, and foreign language behavior. Language Learning, 47, 467-505.
Leow, R. (2000). A study of the role of awareness in foreign language behavior: Aware versus unaware learners. Studies in Second Language Acquisition, 22, 557-582.
Li Ju Shiu (2011). EFL LEARNERS’ PERCEPTIONS OF GRAMMATICAL DIFFICULTY IN RELATION TO SECOND LANGUAGE PROFICIENCY, PERFORMANCE, AND KNOWLEDGE, Doctoral Thesis, University of Toronto, USA.
Likert, R. (1981). Management Styles and The Human Component. In Leadership on the Job : Guides to Good Supervision. New York : AMACOM. Mojgan Rashtchi and Mahnas Afzail (nd.) Spoken grammar awareness raising: Does it
affect the listening Ability of Iranian EFL learners? SSLLT 1 (4). 515-531
Munir Shuib (2009) Grammatical Awareness Among Primary School English Language Teacher. (GEMA Online Juournal of Language Studies Volume 9(1).
Myyry, A. (2013) The dark side of the moon: High school students’ perceptions of grammar instruction, Department of Languages, University of Jyvaskyla, Germany.
Nasser Hassanzadeh and Nesa Nabifar (2011). The Effect of Awareness and Explicit Knowledge of Mother Tongue Grammar on the Learning of Foreign Language Grammar. Journal of Academic and Applied Studies Vol. 1(2) July 2011, pp. 7-24.
Pongsiriwet, C. (2001). Relationships among grammatical accuracy, discourse features, and the quality of second language writing: The case of Thai EFL learners. United States-West Virginia, West Virginia University: 114.
Rosa, E., & Leow, R. (2004). Awareness, different learning conditions, and L2 development. Applied Psycholinguistics, 25, 269-292. 62 วารสารมนุษยศาสตร์ ปีที่ 10 ฉบับที่ 2 กรกฎาคม – ธันวาคม 2561
Ruyun, H. (2012). Should Grammar be Taught? Theory and Practice in Language Studies, Vol.2, No.3, pp.596-604.
Saowaluck Phissanui (2003). The development of learner-centered English grammar instruction activities through cooperative learning for Matthayomsuksa four students, Pisanpunnawittaya School, Khon Kaen Province.
Sert, O. (2006). Heightening Grammatical Awareness in English. Karen’s Linguistic Issues. http://www3.telus.net/linguisticsissues2awareness
Shiu, Li Ju (2011) EFL LEARNERS’ PERCEPTIONS OF GRAMMATICAL DIFFICULTY IN RELATION TO SECOND LANGUAGE PROFICIENCY, PERFORMANCE, AND KNOWLEDGE. PhD thesis, University of Toronto.
Tapinta, P. (2006). Exploring Thai EFL university student’s awareness of their knowledge, use, and control of strategies in reading and writing. United States-Texas, University of North Texas: 482.
Tawilapakul, U. (2003). The use of English Tense by Thai university students. E-Journal for Researching Teachers 1(3)
Published
2018-12-31
How to Cite
SRINON, Udomkrit. A study of grammatical awareness of the first year students majoring in English, Special Program, Faculty of Liberal Arts and Science, Kasestsart University, Kamphaeng Saen Campus. วารสารมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, [S.l.], v. 10, n. 2, p. 49-62, dec. 2018. ISSN 1686-8897. Available at: <http://ojs.mbu.ac.th/index.php/johu/article/view/1539>. Date accessed: 04 july 2024.