การพัฒนาทักษะการอ่านออกเสียงคำในภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนศรีธรรมวิทยา ตำบลในเมือง อำเภอเมือง จังหวัดยโสธร

The Development of Thai Word Pronunciation Skills in Reading Among Secodary 1 Students at Srithamwitthaya School, Nai Mueang Subdistrict, Mueang District, Yasothon Province

  • กัณฐิกา วงศ์น้ำคำ
  • พระครูประสิทธิ์สีลคุณ, ดร.
  • ณัฏฐ์พิชญา สองเมือง
  • พีรพงษ์ แสนสิ่ง

Abstract

This research aimed to study the level of word pronunciation in Thai and to compare the learning achievement in developing Thai word pronunciation skills among Mathayomsuksa 1 (Grade 7) students at Srithamwittaya School, Nai Mueang Subdistrict, Mueang District, Yasothon Province. The target group consisted of 50 Mathayomsuksa 1 students in the first semester of the 2024 academic year. This study employed a quasi-experimental research design.


The results showed that the level of Thai word pronunciation and the learning achievement in developing word pronunciation skills among Mathayomsuksa 1 students in the first semester of the 2024 academic year at Srithamwittaya School were at a moderate level (m = 3.03, s = 0.79). Furthermore, the comparison of learning achievement in developing Thai word pronunciation skills revealed that students' ability to pronounce difficult words was also at a moderate level (m = 3.03, s = 0.79), which meets the 80/80 criterion.


 


 

Published
2025-04-30
How to Cite
วงศ์น้ำคำ, กัณฐิกา et al. การพัฒนาทักษะการอ่านออกเสียงคำในภาษาไทยของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนศรีธรรมวิทยา ตำบลในเมือง อำเภอเมือง จังหวัดยโสธร. วารสาร มมร ยศสุนทรปริทรรศน์, [S.l.], v. 2, n. 1, p. 12-26, apr. 2025. ISSN 3057-0360. Available at: <http://ojs.mbu.ac.th/index.php/MBUY/article/view/2786>. Date accessed: 10 may 2025.